Portfolio Optimization – Pemenang Edelman Award 2009

Edelman Award adalah penghargaan yang diberikan oleh INFORMS untuk kategori outstanding practice. Apabila di tahun 2008, penghargaan ini jatuh ke tangan the Netherlands Railways (PT KA-nya negeri Belanda) melalui upaya pengoptimalan jadwal kereta, maka penghargaan tahun ini jatuh pada upaya pengoptimalan product portfolio management.

Edelman Award Winner 2009

Pemenang Edelman Award 2009 melalui pengoptimalan product potfolio management (Sumber: INFORMS)

Setelah bersaing dengan para finalis:

  • CSX Railways: CSX Railway Uses O.R. to Cash in on Optimized Equipment Distribution – 3 peneliti,
  • IBM Corporation: Analytics-Driven Solutions for Increased Sales Force Productivity at IBM – 7 peneliti,
  • Marriott International: Group Pricing Optimizer – 5 peneliti,
  • Norske Skog: Norske Skog Improves Global Profitability Using O.R. – 4 peneliti,
  • Zara: Zara Uses Operations Research to Reengineer Its Global Distribution Process – 8 peneliti,

tim Hewlett Packard, atau yang kita kenal dengan singkatan HP, berhasil keluar sebagai pemenang dan berhak atas hadiah pertama sebesar $10,000.

Tema yang diangkat oleh HP adalah HP Transforms Product Portfolio Management with Operations Research. Dikerjakan oleh sebuah tim besar, yang beranggotakan 14 peneliti intern dan 7 peneliti luar, yang masing-masing berasal dari Emeraldwise LLC; M-Factor; Strategic Management Solutions; McCombs School of Business, University of Texas at Austin; DSApps, Inc; Intuit; dan Belk College of Business, University of North Carolina at Charlotte.

Sebagai sebuah perusahaan elektronik terkenal di dunia, HP telah memproduksi banyak barang-barang elektronik dalam berbagai bentuk dengan berbagai fungsi dan -tentu saja- dengan return on investment (ROI) yang beragam.

Untuk itu, HP membutuhkan sebuah teknik yang tangguh untuk mengatur semuanya itu demi meningkatkan keuntungan. Dan teknik itu adalah Riset Operasi !

Berikut dikutip dari sumber ini:

HP offers a wide spectrum of innovative products to meet diverse customer needs. While this has helped the company achieve unparalleled market reach, it has come with significant costs and challenges. HP developed two powerful OR-based solutions for product variety management that address the diverse needs of its businesses throughout their products’ lifecycles. The first uses custom-built ROI calculators to evaluate each proposed new product before it is introduced. The second, HP’s Revenue Coverage Optimization (RCO) tool, is used to manage product variety after it has been introduced. By identifying a core portfolio of products most important to order coverage, RCO enables HP businesses to increase operational focus on the most critical products in their offerings. Using these tools, HP achieved over $500M in profit improvements across several business units since 2005. HP also streamlined its product offering, improved execution, achieved faster delivery performance, lowered overhead, and increased customer satisfaction and market share.

Adakah perusahaan di Indonesia juga telah menerapkan hal yang serupa dalam mengoptimalkan product portfolio management yang dimiliki ?

Ataukah masih menggunakan cara-cara tradisional berupa business instinct atau naluri bisnis semata ?

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s